مقدمه:
همیشه برای دفاع از موضوع خاصی در میان روابط کشور­ها، مباحثی برای به­ ثمر رساندن تصمیمات یک طرف قضیه نسبت ­به طرف مقابل لحاظ می­ شود، تحریم­ ها نیز نوعی از اعمال فشار یک دولت بر دولت­های مقابل آن­، برای رسیدن به مقصود و منافع داخلی خویش است­، در دنیای معاصر بسیاری از تحریم­ های لحاظ شده بر دیگر کشور­ها، از جانب کشور­های توسعه­ یافته­ ی غربی صورت پذیرفته است، و در نتیجه بسیاری از تحریم­ ها چون به منافع دولت تحریم شده و سایر دولی که قصد برقرای ارتباطات سیاسی و اقتصادی با آن را دارند­، ضرر و زیان می­ رساند، خارج از منافع عمومی دولت ­ها است.
تحریم­، عبارت ­است ­از تدابیری قهرآمیز که توسط کشور یا گروهی از کشورها علیه کشوری که به قوانین بین­ المللی تجاوز نموده و یا از معیارهای اخلاقی مقبول­، تخطی کرده باشد­، اعمال می­شود. هدف تحریم­کننده ­(یا تحریم­کنندگان) آن است که کشور متخلف را مجبور کنند تا دست از اعمال خود بردارد و یا لااقل برای پایان­دادن به رفتار غیرقابل قبولش پشت میز مذاکره بنشیند.[1] اما از طرف دیگر، بسیاری از تحریم­ ها جنبه ­ی منافع شخصی داشته و کشور­های توسعه­ یافته خصوصا ایالات متحده ­ی آمریکا، تحریم­ های فراوانی را نسبت به کشور­هایی که در گروه دوستانش قرار نمی ­گیرند، لحاظ می­ کنند. ا­ز جمله­ ی این کشور­ها، ایران اسلامی است که بعد ­از انقلاب مورد تحریم­ های شدید اقتصادی و سیاسی غرب و آمریکا قرار گرفته ا­ست.[2]
انواع تحریم­
الف) تحریم ­های غیراقتصادی:
این تحریم­ ها معمولا قبل از تحریم­ های اقتصادی آغاز می­ شود و هدف آن ترغیب کشور هدف به تغییر سیاست مورد نظر است. تحریم غیراقتصادی بسته به نوع کشور و شرایط موضوع متفاوت است، ولی می­ تواند موارد زیر را در بر­گیرد:
1.      خودداری از اعطای ویزا؛
2.      کاهش سطح نمایندگی­ های سیاسی؛
3.      جلوگیری از عضویت کشور هدف در سازمان­های بین­ المللی؛
4.      مخالفت با میزبانی کشور هدف برای میزبانی اجلاس ­های بین ­المللی؛
5.      خودداری از کمک ­های مالی و مساعدت­ های رسمی ­(این مورد خصوصا در مورد کشورهای فقیر اعمال می ­شود).[3]
ب) تحریم­ های اقتصادی:
تحریم اقتصادی اقدام برنامه ­ریزی شده ­ی یک یا چند دولت از طریق محدود ­کردن مناسبات اقتصادی برای اعمال فشار بر کشور هدف با مقاصد مختلف سیاسی است.
تحریم اقتصادی اغلب به­عنوان جایگزین جنگ و اعمال قوه­ ی قهریه تلقی می­ شود. مقصود از مناسبات اقتصادی نیز همه­ ی انواع روابط اقتصادی اعم از تجاری و مالی است. کشورهای مختلف از تحریم ­های محدود اقتصادی برای مقاصد سیاسی خود علیه کشورهای هدف استفاده می­کنند، ولی این نوع تحریم عموما کم ­اثر بوده است. تحریم­ های همه ­جانبه از سوی سازمان­های بین­ المللی نیز به ­ندرت صورت گرفته است. جامعه ­ی ملل که در فاصله­ ی بین دو جنگ جهانی اول و دوم زمام هماهنگی امور جهان را بر عهده داشت، تنها چهار­ بار مبادرت به تحریم یا اعمال تحریم کرد که تنها  دو بار آن موفق بود. سازمان ملل متحد نیز قبل از تحریم عراق در سال 1990، تنها دو­بار دست به تحریم همه­ جانبه زد، یکی بر علیه رودزیا در سال 1966 و دیگری تحریم تسلیحاتی همه­ جانبه علیه آفریقایی جنوبی در سال 1977.[4]
آمریکا، بیشترین اعمال تحریم
آمریکا بیش از هر کشور دیگر از حربه­ ی تحریم بهره جسته است. دولت کلینتون به ­تنهایی 35 کشور را مورد تحریم یک­ جانبه قرار داد. این 35 کشور، 42 درصد جمعیت جهان را شامل می ­شدند و مصرف ­کننده­ ی 19­درصد صادرات جهان بودند. آمریکا خود از تحریم ­های اعمال شده زیان­ های زیادی دیده است، به­ طوری که تحریم اقتصادی 26 کشور جهان، صادرات آمریکا را 19­میلیارد­دلار کاهش داد، 200 هزار شغل را در بخش صادرات از بین برد و کارگران بخش صادرات به لحاظ دستمزد یک­ میلیارد دلار ضرر کردند.[5]
تحریم اقتصادی برای هدف ­های استراتژیک با تحریم برای سایر منافع اقتصادی یا غیر استراتژیک تفاوت دارد. زیرا تحریم برای هدف­ های استراتژیک معمولا جایگزین گزینه­ ی جنگ می ­شود و لذا هزینه­ ی اقتصادی آن به مراتب از جنگ کمتر و برای کشور یا کشورهای اعمال کننده، کاملا قابل توجیه است.
گذر به تحریم­ های اقتصادی برای هدف ­های استراتژیک معمولا چهار مرحله ­ای است: اول، تشویق کشور هدف به ­طور خصوصی و از راه مذاکره­ی دو­جانبه، دوم، درخواست علنی از کشور هدف و اعلام عمومی آن، سوم، مشورت با متحدین برای اقدام­ های بعدی و اقدام نظامی در صورت نیاز، چهارم، آغاز تحریم از سطح غیر اقتصادی.[6]
هزینه ­های تحریم
هزینه­ های تحریم اقتصادی بسته به نوع تحریم متفاوت است، چنانچه تحریم به صورت یک­ جانبه از سوی یک کشور انجام شود، اثربخشی تحریم کمتر و به­ همین نسبت چنانچه از سوی چند کشور یا از سوی شورای امنیت سازمان ملل اعمال شود اثربخش ­تر است. همان­ طور که اشاره شد تحریم­ های همه­ جانبه­ ی شورای امنیت بسیار نادر است. ولی چنان­چه اعمال گردد تاثیر آن بسیار جدی است.[7]
تاریخچه­ ی تحریم ایران
­ایران در دو سد­ه ­ی اخیر، با تحریم‌های فراوانی روبرو بوده است. در دوران قاجار با توجه به وابستگی اقتصادی مناطق شمالی ایران به اقتصاد و شبکه­ ی حمل ‌و نقل روسیه، روس‌ها از تحریم اقتصادی علیه ایران به مثابه­ ی ابزاری برای پیش­برد اهداف سیاست خارجی خود بهره می­ بردند. در زمان نخست‌وزیری دکتر مصدق و به­‌خصوص در نهضت ملی ­شدن صنعت نفت، دولت انگلیس از تحریم اقتصادی برای تغییر مواضع دولت ایران استفاده کرد.
در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پس ­از ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در سیزدهم آبان 1358، ایران با تحریم‌های تجاری و اقتصادی آمریکا و متحدان اروپایی آن مواجه شد. با آزاد­ شدن گروگان‌های آمریکایی در 30­ دی ­1359، دولت‌های اروپایی از ادامه ­ی تحریم ایران دست کشیدند، اما آمریکا برخلاف تعهدات خود در بیانیه‌های الجزایر مبنی ­بر لغو تحریم و مداخله ­نکردن در امور داخلی ایران، با مسدود­کردن دارایی‌ها و امتناع از تحویل تجهیزات نظامی خریداری شده­­ ی ایران، هم‌چنان به اعمال تحریم در مقیاسی گسترده‌تر ادامه داد.
تحریم­ های اعمال­ شده توسط آمریکا بر ایران
تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ‌سبب آن‌که خصلتی یک‌جانبه و گاهی فراسرزمینی دارد، اصول حقوق بین‌الملل عمومی، مانند اصل حق توسعه و اصل دخالت­ نکردن در امور داخلی دیگر کشورها را نقض می‌کند و با تعهدات عهدنامه‌ای آمریکا با ایران، از جمله عهدنامه­ ی مودت در 1334ش و بیانیه‌های الجزایر نیز ناسازگار است. تحریم ­های اعمال­ شده از سوی آمریکا علیه ایران از زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر تا به امروز بدین قرارند:
1. تحریم ­های کارتر: کارتر بلا­فاصله پس از تسخیر سفارت آمریکا در نوامبر سال ­1979­م­ با صدور اعلا­میه ­ی شماره­ ی ­4702، واردات نفت از ایران را ممنوع کرد. ده روز بعد، با صدور دستور اجرایی شماره ­ی­12170، تمامی دارایی ­های بانک مرکزی و دولت ایران مسدود شد. کارتر بار دیگر در اوایل سال 1980­م، با صدور دستور اجرایی شماره­ی ­12205 صادرات به ایران و نیز معاملا­ت مالی با ایران را تحریم کرد. هم­چنین براساس دستور اجرایی شماره­ی ­12211، واردات از ایران به­ کلی ممنوع اعلا­م گردید و مسافرت اتباع آمریکا به کشورمان ممنوع شد. پس از امضای توافقنامه­ ی الجزایر، آمریکا همه ­ی دستورهای اجرایی فوق را به­جز دستور انسداد دارایی­ها، ملغی کرد.[8]
2. تحریم ­های ریگان: پس از انفجار مقر نظامیان آمریکا در بیروت که در سال­1983­م صورت گرفت، ریگان در ژانویه ­ی ­1984، ایران را حامی تروریسم نامید. یک­ سال بعد آمریکا میزان کمک­ های خود را به سازمان­های بین­ المللی به اندازه ­ی منابع مالی اختصاص داده شده­ی آنها کاهش داد. در سال ­1988 نیز طی بخشنامه­ ای از کلیه­ ی مدیران آمریکایی عضو سازمان­ های بین­ المللی خواسته شد تا به تقاضاهای ایران برای دریافت وام یا تامین مالی رای منفی دهند و با آن به­ طور جدی مخالفت کنند. آمریکا در سال ­1986م، ­براساس قانون کنترل صادرات تسلیحات، ایران را از دریافت تسلیحات و قطعات یدکی محروم کرد. در اکتبر ­1987­م به ­بهانه­ ی حمایت ایران از تروریسم بین­ المللی و براساس یک دستور اجرایی انواع واردات از ایران از جمله نفت تحریم شد.[9]
3. تحریم­های بوش پدر: در سال ­1992م، قانونی تحت عنوان "قانون عدم اشاعه­ ی تسلیحات ایران و عراق،" به تصویب مجلس نمایندگان و سنای ایالا­ت متحده رسید. براساس این قانون، تحریم­ ها شامل اقلا­می می­ شد که استفاده ­های دو منظوره برای مقاصد تسلیحاتی داشتند. علت گنجاندن ایران در این قانون گزارش سیا مبنی بر این بود که ایران دو­ میلیارد ­دلا­ر برای تولید سلا­ح­ های کشتار جمعی اختصاص داده است.[10]
4. تحریم­ های کلینتون: ایالا­ت متحده ­ی آمریکا در دوران ریاست جمهوری کلینتون، 161­ بار تحریم اقتصادی علیه 35 کشور جهان اعمال کرد. این رقم بیشترین استفاده از تحریم اقتصادی علیه کشورهای دیگر در تاریخ آمریکاست. جمعیت این 35 کشور، به هنگام اعمال تحریم­ ها، بالغ بر 2/3 میلیارد نفر بود. این کشورها هم­چنین 790 میلیارد­ دلا­ر از صادرات جهان را خریداری می­ کردند. صاحب­نظران دو علت برای سیاست تحریم کلینتون برمی­ شمردند:
نخست پایان دو قطبی­ بودن جهان، که میدان را برای اعمال مجازات­ های یک طرفه­ ی آمریکا کاملا باز می­ گذاشت و دیگری در اختیار داشتن اکثریت هر دو مجلس آمریکا از سوی جمهوری­ خواهان که سبب گردید تا کلینتون با فدا­ کردن سیاست خارجی برای رسیدن به مقاصد داخلی خود به تمامی تحریم­ های پیشنهادی از سوی گروه­ های تندرو جمهوری­ خواه تن­ دهد. در 15 مارس 1995، کلینتون با صدور دستور اجرایی شماره ­ی 1257، کمک به توسعه­ ی منابع نفتی ایران را ممنوع کرد. این دستور تنها 10­روز پس از امضای قرارداد شرکت بزرگ نفتی کونکو با ایران صادر شد­. با تداوم فشار کنگره، دو ماه بعد کلینتون دستور شماره­ی 12959 را صادر کرد که به­ موجب آن هر نوع رابطه­ ی تجاری و مالی و سرمایه­ گذاری با ایران ممنوع اعلا­م شد. ­­این تحریم دارای جنبه­ های تسری تحریم فراتر از مرزهای آمریکا نیز بود. چرا­که بر آن اساس، شرکت­ های آمریکایی از هرگونه فعالیت اقتصادی و تجاری با ایران منع شدند و صادرات مجدد کالا­های آمریکایی یا کالا­های خارجی با محتوای آمریکایی به ایران ممنوع گردید. ­­با فشارهای لا­بی یهودیان آمریکا که در انجمنی به ­نام "آی­ پک" متشکل هستند، سنای آمریکا طرحی را ارائه داد که بعدها به "قانون ایلسا" معروف شد. "قانون ایلسا" در سال 1996 و با وجود تشدید تحریم­ های قبلی بر ایران به تصویب رسید. در آخرین مراحل تصویب و به پیشنهاد  سناتور کندی، لیبی، نیز مشمول این قانون قرار گرفت.[11]
این قانون اعمال مجازات علیه شرکت­ های خارجی که در ایران سرمایه ­گذاری کرده ­اند را پیش ­بینی می ­کرد. تنها استثناء در آن اجازه ­دادن به مدیران شرکت­ های خارجی مشغول در ایران برای مسافرت به آمریکا بود. همچنین به رئیس ­جمهور آمریکا اختیار داده شد برخی از شرکت ­های خارجی را به ­شرط آن ­که هیچ­ گونه مساعدتی به سیاست به ­اصطلا­ح حمایت از تروریسم ایران و تولید سلا­ح­ های کشتار جمعی نکنند، از تنبیه مستثنی  کند.[12]
5. تحریم ­­های جرج دبلیو بوش: گرچه انتظار می­رفت که به علت روابط نفتی بوش و دیک­ چنی (مشاور کاخ سفید در زمان رییس­ جمهوری بوش)، بسیاری از تحریم­ های یک­جانبه­ ی آمریکا لغو گردد، ولی فعالا­ن لا­بی آی ­پک توانستند با نفوذ خود موجب تمدید قانون ایلسا در سال 2001 شوند. چنی و پاول در این خصوص با یک­دیگر اختلا­ف نظر داشتند.
سرانجام چنی با ارائه­ ی گزارشی مبنی­ بر لزوم استفاده از ابزار تحریم موجبات تمدید قانون را فراهم کرد. این­ بار بوش آن­را برای فقط دو سال تمدید نمود. گرچه این خود می­ توانست علا­متی برای آینده باشد، اما با وقوع ­11 سپتامبر احتمال تمدید نشدن قانون یک­ سره از میان رفت.[13]
6. تحریم­ های باراک اوباما: با روی کار آمدن اوباما و شعار­های تغییر در سیاست خارجی خود در قبال ایران، امید قطع تحریم ­های آمریکا بر علیه ایران وجود داشت اما با ادامه­ ی تصویب و تایید قطع­نامه­ ها و مصوبه­ های کنگره ­ی ایالات متحده­ ی آمریکا توسط اوباما، بار دیگر این روند ادامه یافته و بر روند تحریم ­های ایران افزوده می­ شود و هر بار توسط آمریکائیان تمدید می ­گردد. [14]
جمع ­بندی
با این توضیحات می ­توان گفت که تحریم­ های موجود در جهان کاملا غیر­منطقی بوده و همگی ناشی از سیاست ­های استبدادی آمریکا و هم­پیمانانش می­ باشد، سیاستی که خروج از آن و آسیب ­ندیدن کشوری به ­واسطه­ ی آن، مستلزم وجود دوستی و نزدیکی به این قدرت­ ها می ­باشد. جمهوری اسلامی ایران در دهه ­های بعد از انقلاب اسلامی­، با توجه به سیاست ­های ضد­امپریالیستی و ضد­استعماری خویش­، همیشه قربانی خواسته ­های ظالمانه­ ی آمریکا گردیده است و از این راه سالانه میلیارد­ها دلار ضرر اقتصادی را متحمل می­ گردد.


[1]. آقا‌بخشی، علی؛ و افشاری‌راد، مینو؛ فرهنگ علوم سیاسی، مرکز مطالعات و مدارک علمی ایران، تهران، 1374، ص213
[2]. ضابطی، معین؛ سیاست خارجی ایالات متحده امریکا در قبال خاورمیانه، شیراز، فصلنامه­ ی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شیراز، سال پنجم، شماره33، پاییز 1386، صص50-73
[3]. روحانی، زهرا؛ توسعه­نیافتگی جهان سوم و استثمار غرب، قم، نشر پارسایان، 1381، ص 34
[4]. همان؛ صص 61 الی 70
[5]. موسوی، محمد­علی؛ تاریخ سلطه­ ی آمریکا بر اقتصاد جهانی، تهران، فروزش، 1386، ص 230
[6]. همان، ص 233
[7]. راجر، دال؛ محدودیت­ های اقتصادی کامیابی­ های سیاسی، ترجمه­ی مهین­ دخت افراسیابی، تهران، علوم نوین، 1385، ص 41
[8]. شاهینی، سهیل؛ چالش­ های اقتصادی ایران و آمریکا در بعد از انقلاب، تهران، نشر آگه، 1388، ص 79
[9]. همان، ص 103
[10]. همان، ص 108
[11]. همان، ص 115
[12]. همان، ص 116
[13]. همان، ص 121
[14]. همان، ص143
نویسنده: دکتر مرتضی اشرافی